kop3gjuli21
 
DeZandmerenLogo

Rondje Zuid-Willemsvaart Maas.

 

Onze vorige boot was een zeilboot met een hoge mast. Je vaargebied was daardoor beperkt tot de doorvaarthoogte van de bruggen. Nu we een motorboot hebben met een klein strijkbaar mastje hebben we een heel ander vaargebied gekregen. We wilden aan het einde van de zomer nog een tochtje maken in de buurt, en daarom kozen we voor een rondje Zuid-Willemsvaart Maas.

Op 7 september(2021)  gingen in Kerkdriel de trossen los, stroomafwaarts op de Maas. Bij het bord afslag Veghel gingen we het Maximakanaal op. Er lagen al 2 vrachtschepen te wachten, maar met het tweede schip konden we mee de sluis in. Voor ons was het de eerste keer dat we door het Maximaknaal voeren. Vroeger brachten we onze boot wel eens voor de winter naar Schijndel maar dan moesten we nog dwars door Den Bosch. Volgens de laatste berichten is de doorvaart door Den Bosch voorlopig helemaal niet meer mogelijk omdat Sluis 0 niet meer werkt.

Het vrachtschip lieten we maar voor ons varen, want je moet toch wachten bij de volgende sluis. Alle sluizen worden op afstand bediend, dus ze weten wat er aan verkeer is en daarop proberen ze de bediening aan te passen. Het gaat nu allemaal iets makkelijker, vroeger fietsten we wel eens naar de Milrooisesluis om te kijken. In die sluis pasten 3 vrachtschepen, maar het was altijd een heel gemanouvreer om er in en uit te komen. Want de deuren hadden maar een breedte voor de doorvaart van een schip. Nu kan er een (groot) schip in en gaat het allemaal veel sneller.

Na de sluizen van Hintham en Schijndel konden we in Veghel afmeren in de jachthaven. Dichtbij het centrum en bij de Noordkade, vroeger waren daar de fabrieken van de CHV. Nu zijn er terrasjes, een bioscoop, theater en supermarkten. Er zijn verder niet veel aanlegmogelijkheden langs de Zuid-Willemsvaart, dus vul je tanks. En je kunt er ook je vuilwatertank leeg pompen.

Na een rustige nacht zijn we de volgende morgen met nog twee andere jachten vertrokken. Het schutten in de sluizen gaat redelijk snel, in de meeste sluizen ga je 2 meter omhoog. Ze worden allemaal op afstand bediend en toen wij er waren was het niet druk met de scheepvaart. Na Veghel is het kanaal een stuk smaller, de meeste beroepsvaart gaat maar tot Veghel.

Na de sluizen Veghel(4), Erp (5), Beek en Donk (6) kunnen we kiezen, stuurboord uit het Wilhelminakanaal op richting Tilburg, bakboord Zuid Willemsvaart volgen of rechtdoor een klein stukje het oude kanaal volgen en afmeren voor de brug van Aarle Rixtel. Wij kiezen voor het laatste, er zijn goede afmeer mogelijkheden, maar verder geen voorzieningen. Op onze wandeling door het dorp passeren we Chalet Couvert een ‘all you can eat’ restaurant. We boeken er een tafel en daar hadden we geen spijt van.

De volgende dag weer terug naar de Zuid Willemsvaart en op weg naar sluis Helmond. We varen dan op een nieuw en breed kanaal dat om Helmond heen loopt. De nummering van de sluizen klopt niet helemaal meer, de sluis van Helmond vervangt een paar sluizen.

Het was ons plan om in Nederweert te overnachten, maar volgens de gegevens is de doorvaart naar het haventje maar drie meter. Om het zeker te weten bel ik nog met de gemeente, en die bevestigen het ook. Daarom besluiten we om in een keer door te varen naar Maasbracht. Achteraf blijkt dat we prima hadden kunnen liggen in Nederweert. Bij Nederweert kom je op een kruising. De Zuid Willemsvaart gaat linksaf naar Weert, rechts ga je de Noordervaart op en rechtdoor het Kanaal Wessem-Nederweert. Wij gaan rechtdoor.

img-0385aimg-0390aDe laatste sluis is een grote, met een enorm hoogte verschil. Gelukkig werden we er op gewezen dat we vast konden maken aan drijvende bolders. We hoefden gelukkig zelf niks te veranderen aan de lijnen. We varen nog een stukje over het kanaal en komen dan op de Maas, deze steken we over en we varen het Julianakanaal op, we weten dat er bij Maasbracht een Passantenhaven is en daar willen we overnachten. Het is even zoeken maar dan vinden we de ruime steigers met water en stroom. We blijven een dag in Maasbracht om het stadje te bekijken en we lopen ook nog naar de sluis. Ook hier zit er een groot verval in het water.

Het Julianakanaal is gegraven omdat de Maas verder stroomopwaarts voor een deel niet bevaarbaar is. Wij willen dat wel zien en we vertrekken op zaterdag om te kijken hoe ver we kunnen komen. De Maas kronkelt door het land en er zijn veel plassen en jachthavens. Bij Ohé en Laak ligt er een gele ballenlijn in het water en kunnen/mogen we niet verder. We draaien om en gaan naar Thorn. Op de passanten steiger vinden we nog een plaatsje, maar als die vol was geweest waren er nog wel andere steigers in de omgeving.

Het is mooi weer om een wandeling naar het witte stadje Thorn te maken. We zijn niet de enige bezoekers, op een terrasje kunnen we nog een vrije plaats vinden om koffie met limburgse rijstevlaai te bestellen. Op onze wandeling door het stadje horen we nog gezang vanuit een van de tuinen, het plaatselijke koor geeft een voorstelling.

img-1892aOnze vorige bbq was in het water gevallen, maar de weerberichten zagen er nu goed uit. Onze volgende stop moest een plaats zijn waar we de bbq op konden zetten. We vertrekken weer naar de Maas en via de sluis in Linne snijden we een bocht van de Maas af. Voor Roermond gaan we een plas op, en vinden we een steiger vanwaar we ook de wal op kunnen. Een mooi plekje om de bbq aan te steken.

Onze voorraad water begint op te raken, daarom gaan we de volgende dag in een jachthaven overnachten. We kiezen voor de haven van Nautilus in Roermond, we krijgen een plekje dicht bij de ingang van de haven, volgende keer vragen we een plekje dichterbij het clubhuis en de toiletten ! De haven heeft nogal wat schade opgelopen tijdens het hoogwater van juli j.l. en nog niet alles is hersteld. We liggen hier wel gunstig om de stad te gaan bezoeken.

Na een nachtje Roermond gaan we verder richting Venlo. We passeren sluis Roermond en het Julianakanaal en de Maas komen weer samen. Na sluis Belfeld komen we bij Venlo, hier meren we ook af in de Passantenhaven in het centrum van Venlo. Bij het afmeren heb je veel last van de stroming veroorzaakt door passerende schepen. Het beste kun je zover mogelijk achterin gaan liggen. Je ligt wel mooi in de stad, dus volop terrasjes en restaurantjes.

Als we wakker worden regent het hard, voorlopig blijven we liggen. Als het wat minder regent vertrekken we toch maar, uiteindelijk zitten we binnen droog. We gaan naar Well het Leukermeer op om de Maasduinen te gaan bekijken. Als je het Leukermeer op vaart kun je kiezen uit twee havens. Wij kozen voor de rechtse kant, maar in de linkerhaven zijn meer voorzieningen, o.a. een supermarkt.

img-0417aWe blijven hier een dagje om te gaan fietsen. We zetten een knooppunt route uit van 32 km. Een stuk over de openbare weg en een groot stuk door de bossen en duinen.

De volgende stop zal de Plasmolen in Mook worden. We meren af in Eldorado. Vorige keer toen we hier waren had ik een fietsroute uitgezet. Thuis hebben we elektrische fietsen, maar aan boord zijn het vouwfietsen zonder motor. Het fietsen over die Zevenheuvelen weg was toch wel erg zwaar, daarom hebben we vandaag de fietsen maar in het ruim laten liggen, en zijn we gaan wandelen.

 

img-0418aWe willen graag op zondag weer thuis komen, we maken nog een tussenstop in Grave. WSV De Stuw is een gezellige haven, vlakbij het centrum met ook veel mooie terrasjes. Het is zaterdagavond, maar na wat telefoontjes vinden we toch nog een restaurant waar ze nog een plaatsje voor ons hebben (De Eetkamer) we hebben er erg lekker gegeten.

Op de zondag hebben we nog twee sluizen te nemen, Grave en Lith. Bij beide sluizen hebben we geluk, we konden zo invaren. Om 15:30 lagen we weer afgemeer in onze box bij De Zandmeren. In 13 dagen hebben we 17 sluizen gehad. Slechts bij een sluis hebben we even moeten wachten, de rest ging allemaal snel en zonder problemen.

img-1904

Inloggen


Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?

Contact gegevens

wsv  De Zandmeren

Zandstraat 15 5331 PG Kerkdriel

 Havenmeester  06 50210098

Voorzitter : Frank Hagemans

Tel 06-54272534

voorzitter@wsvdezandmeren.nl

Secretaris : Mark Busman

Tel 06 22208114

siraterces.[antispam].@wsvdezandmeren.nl

Jachthaven

waterkrt

Route over de weg

Volg de borden :

De Zandmeren

Bezoekers Parkeren

op het grote parkeerterrein

aan de Zandstraat.

Leden Parkeren.

Op ons afgesloten

parkeerterrein.