Do ‘s en Dont’s op het water….

Vanochtend liep ik over de steiger om onze hond uit te gaan laten. Ik was nog helemaal wakker en voor ik het wist bleef ik met mijn voet in een lus hangen van een landvast en vervolgens rolde mijn andere voet over de andere schokdemper en landvast…..Het zal er hilarisch hebben uitgezien, maar ik ben overeind gebleven gelukkig!

steiger-pijn

Na te zijn bekomen van de schrik en ik weer veilig aan boord was, dacht ik tijdens het ontbijtje dat het wellicht toch een goed idee is om eens een paar dingen onder de aandacht te brengen. Wat zijn nou ook belangrijke zaken die je als watersporter toch zeker ook niet uit het oog mag verliezen?

Hieronder een kleine opsomming, meer tips en feitjes zijn altijd welkom!

• Leg als je uit varen gaat, je landvasten netjes aan de kant op de steiger en slinger ze niet languit over de steiger. Want wat als er een keer echt een ongeluk gebeurd doordat iemand in het donker over jouw landvast struikelt en zich flink bezeerd of erger nog: in het water valt!

• Eigenlijk hetzelfde voor de elektra kabel, zorg dat je lengte genoeg hebt en de kabel goed tussen de planken ligt en er niemand over kan struikelen. Is er geen plaats meer op de elektra paal, overleg dan even met je buurman, misschien heeft er iemand een oplossing. Wat je zeker niet doet is een stekker er uit trekken.

• Laat ook geen andere spullen rondslingeren over de steiger, leer dit ook je kinderen goed aan, want er vallen wel eens mensen over emmertjes, hengeltjes etc.

• Gooi als je ergens bent afgemeerd ook altijd je stootkussens uit zodat er een ander schip naast je kan afmeren bij drukte of als er iets aan de hand is. Leg niet je bij-bootje langszij, dat is toch niet zo netjes.

• Als je aankomt in een haven en je moet je landvast beleggen op dezelfde bolder als je buurman, overleg dan even of je jouw lijn erop of eronder mag beleggen. Mocht je buurman eerder willen vertrekken dan heeft er niemand last van.

• Ook iets wat wij toevallig vorige week mee mochten maken: we lagen met een aantal boten aan een steiger, heerlijk rustig. Totdat er een motorjacht voorbij kwam die zijn oog had laten vallen op een plaatsje aan een andere steiger en alles op alles zette om het andere jachtje wat rustig aan voer voor te zijn.. Gevolg: hele flinke golven, alles ging van links naar rechts en de hele huisraad van onze buren lag door de boot en een ander klein bootje lag zowat op de steiger.. Dus pas je snelheid aan als je langs andere (afgemeerde) watersporters vaart.

• Nog een klein frustratiepuntje van ondergetekende: je ligt keurig te wachten bij een sluis, netjes aansluiten zoals voorgeschreven. Dan gaat de sluis open, het is de bedoeling dat de boten eerst veilig uit de sluis kunnen varen en dat de wachtende schepen dan op volgorde van aankomst de sluis in varen. Maar regelmatig gebeurt het dan toch dat er een onschuldig typje met mega snelheid aankomt varen en hup meteen de sluis in vaart.. Dat doe je dus niet.

• Mocht je toevallig eens in een hele drukke haven komen waar men aan “stapelen” doet, (bijvoorbeeld de Sixhaven in A’dam) realiseer je dan dat je wellicht een keer vroeger je bed uit zal moeten, omdat er een scheepje wil vertrekken wat ergens tussen de andere schepen ligt. Of houd er rekening mee dat je wat later zal vertrekken. Niet mee willen werken is dan geen optie. Heb je hier geen zin in, zoek dan een andere haven.

• En als je dan in zo’n gezellige haven ligt en je hebt aan de vaste wal of elders een borreltje gedronken, houd er dan rekening mee dat je medewatersporter wellicht al lekker in de kooi ligt, dus rustig over het voordek!

• Ja, dan meteen het volgende puntje: als je over een ander schip, of schepen dient te klauteren naar je eigen scheepje, dan doe je dit zoals ik hiervoor aangaf; altijd via het voordek en niet via de kuip. Gun iedereen zijn privacy! Ook fijn als je bijvoorbeeld je gasten ook vraagt om vooral geen scherpe hakjes te dragen… dan beter even op de blote voetjes! Zo ook geen spullen op een ander schip gooien, omdat je anders niet kunt overstappen.. Echt waar wij hebben wel eens een vishengel en toebehoren op ons dek horen kletteren, want de beste visserman had zijn handen vol en voor het gemak gooide hij zijn spullen van schip naar schip…

• Tot slot nog een laatste puntje; houd ook rekening met andere watersporters; denk aan vissers, surfers, zwemmers, mensen op een subboard. Gun iedereen zijn plezier en heb respect voor elkaar!