kop3gjuli21
 
DeZandmerenLogo

De Malle Babbe naar ‘t Wad

Deze zomervakantie willen wij net als de laatste vier jaren naar het Noorden. We zien wel waar het water en de wind ons zal brengen…

Op maandag 19 juli hebben wij vanuit Kamperland de trossen los gegooid en zetten we koers richting de Zandkreeksluis. (Vanaf eind mei hebben wij de boot hier 7 weekjes laten liggen en daarom kunnen we nu wel vertrekken ondanks het hoge water en vaarverbod op de Maas) Op het eilandje de Haringvreter zagen we een bekende clubvlag fladderen in een bekende mast, dus daar hebben we meteen maar een stop gemaakt en even bij gekletst met Maarten en Barbara van de Ollie B Bommel.

Het weer is prachtig alleen bijna geen wind en tegen de tijd dat we op de Oosterschelde zijn, is de wind helemaal gaan liggen en het water is een spiegeltje.

img-0230

Dus we tuffen op de motor rustig richting de Roompot sluis vlakbij Neeltje Jans. We meren hier af voor de nacht bij de sportvissers vlak voor de sluis.

fimi0023

Hier horen we van de beste man dat er regelmatig smokkelaars worden opgepakt die een pakketje wat in zee is gedropt zo aan land brengen. De volgende dag is de wind gunstig en willen we op tijd met het tij richting Scheveningen.

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje en wandeling met de hond, gaan de zwemvesten aan en schutten we zo rond 9:00 door de Roompot sluis samen met een paar vissers. Er staat een mooi windje dus de zeilen worden gehesen. De Malle Babbe en bemanning genieten ervan en we zeilen zo langs de kust van Schouwen-Duivenland en Goeree-Overflakkee.

7ac54b24-94ea-41fe-9dd0-78d3a7e09735

Omdat we de drukke Maasmond ( aanloopgebied van de haven Rotterdam) moeten oversteken melden we ons aan als we ter hoogte van boei MV zijn bij het VTS marifoon kanaal 3 ( Vessel Traffic Services). Zij begeleiden je dan door de scheepvaart en geven aan of je voor of achter een schip dient te passeren. In de praktijk is dat bijna altijd achterlangs. Op het moment dat wij de vaargeul oversteken ( duurt ongeveer een uur) is er weinig scheepvaart en alles verloopt voorspoedig.  We vervolgen onze route langs de kust en als we voor de havenmonding van Scheveningen zijn laten we de zeilen zakken. We melden ons aan bij de havendienst en mogen afmeren in de tweede haven naast een flink zeilschip. Na een praatje te hebben gemaakt met de schipper horen we dat dit schip gebruikt wordt om op een duurzame “groene” manier vuil uit de Noordzee te halen en ook onder zeil vrachten vervoert naar booreilanden en windmolenparken. Het weer is nog steeds prachtig en dus gaan we in de vroege avond lekker de boulevard op om een hapje te eten en een drankje te doen.

img-0265

783344e4-8534-47a5-9551-8598dab3790d

De volgende dag zetten we de koers uit richting Den Helder de wind is gunstig. Ter hoogte van IJmuiden kunnen we eventueel nog beslissen hier naar binnen te gaan. We gaan als een speer langs de mooie kust en rond 18:00 uur zeilen we langs de vuurtoren van Den Helder. Er komt nog even een marine helikopter een rondje boven ons vliegen.

dsc-8749

 

Even later is de wind weg en doeken we de zeilen op en om 19:00 uur varen we de haven van Texel binnen. We meren af in de oude vissershaven naast een hele oude Botter de MK 63. Deze Botter is in 1912 gebouwd in Monnickendam en tot 1956 gebruikt voor de visserij. Inmiddels eigendom van een stichting maar is in 1962 zwaar verwaarloosd en afgezonken gevonden op de vecht door de heer Peter Dorleijn. Hij heeft het schip jarenlang eigenhandig  gerestaureerd en weer in oude glorie hersteld. De heer Dorleijn vertelt ons over zijn werkzaamheden, zijn boeken welke hij heeft geschreven o.a. het boek “Van Gaand en Staand Wand”, over de visserij en heel veel over zijn passie voor het schip. Voor ze vertrekken gaat een bemanningslid nog even rond met een pot schapenvet om te zorgen dat de kloten lekker vet langs de mast lopen 😊.

img-0297

Vanuit Texel gaan wij naar Vlieland. Er staat een stevige bries en om het tij mee te hebben vertrekken we in de late namiddag/vroege avond. Onderweg komen we hier en daar een verdwaalde zeehond tegen. We hadden al gezien dat het druk zou zijn op Vlieland dus we varen de havenmonding voorbij en gaan voor anker onder de dijk bij de vuurtoren. Het is al donker als we aankomen en we besluiten niet te gaan droogvallen want er is al weinig water. We laten het anker vallen net buiten de geul. Met de bijboot gaan we Flynn even uitlaten op de wal. Het is een mooi plekje uit de wind en we hebben een rustige nacht achter het anker.

img-0315

De volgende dag even Vlieland op en daarna halen we het anker op en zetten koers richting het Franse Gaatje waar we willen gaan droogvallen bij de Richel. We dobberen een poosje tot er geen water meer onder de kiel is en gaan lekker de plaat op. Omdat ik er nu goed bij kan voorzie ik het roer meteen even van een lak laagje.

img-0344

Er liggen meer scheepjes en we maken een praatje met de vrouwelijke schipper van een charterschip. Ze vertelt ons veel over haar schip en ook over de moeilijke tijd die ze als chartervaart hebben door Corona. Ook maken we een praatje met de mensen die op het vogelhuisje bivakkeren. Helaas zijn er weinig kokkeltjes te vinden dus die staan niet op het menu voor deze avond… Het zonnetje schijnt en het is weer genieten. De wind is behoorlijk aangetrokken en de golven van de veerboten zorgen er voor dat we een paar keer aardig liggen te klotsen dus we besluiten naar Terschelling te gaan. We varen vlak langs de zeehondenbank en langs het Groene strand naar de havenmonding.

dsc-7996

De jachthaven ligt heel erg vol maar we vinden nog een plekje helemaal op de laatste steiger naast een grote visserman zeeschouw. We hebben een prachtig uitzicht over het Wad.

img-3923 Op Terschelling is veel te beleven, je kunt er prachtig fietsen. Wat zeker de moeite waard is voor een bezoekje ( als dit je interesseert) is het Bunker Museum. Deze ligt niet ver van de haven en is te voet goed te doen, namelijk even het duin oversteken. De voormalige Duitse radarstelling Tiger is ongeveer zeven hectare groot en bevat 100 bunkers. Er zaten in de oorlog 200 Duitse soldaten die hier woonden en werkten. De commando bunker Bertha is één van de drie grootste bunkers van Nederland. Een groep vrijwilligers is vanaf 2012 hier bezig om alle bunkers die destijds door de Terschellingers zijn bedekt met zand, weer op te graven en er zijn zelfs ingerichte bunkers te bekijken. Het is indrukwekkend om te bezoeken.

img-9810

img-9807

Omdat er veel wind komt de komende week besluiten we na Terschelling om via Harlingen naar Leeuwarden te varen. We zeilen met een stevig bakstag windje naar Harlingen en varen langs de veerboten naar de TsjerkHiddesluis waar we na het schutten meteen stuurboord uit de Noordergracht invaren en dan door de oude Franekerpoortsbrug. We meren af aan het Noordoostersingel midden in het stadspark ‘de Engelse Tuin’. Je ligt hier lekker beschut. Dit park is in 1843 aangelegd naar een ontwerp van de heer Roodbaard, welke ook de Prinsentuin in Leeuwarden heeft ontworpen. Wij komen daar zo rond 10:00 uur binnenvaren en de meeste mensen zitten nog heerlijk aan het ontbijt. We spoelen het zout van de zeilen en de boot en ontdoen ons van de zeilpakken. Met de bijboot verkennen we alle kleine grachtjes van Harlingen en genieten daar op het terras van een lekker natje en droogje. Harlingen is een heel gezellig stadje met leuke winkeltjes en veel gezellig restaurantjes.

img-0093

Vanuit Harlingen gaan we via de Franekertrekvaart en het van Harinxmakanaal richting Franeker. Vlak voor de Stationsbrug gaan we bakboord uit en meren daar af aan de kade vlak voor de Brouwersbrug. Franker is een klein stadje en was vroeger een echte academiestad en natuurlijk bekend van de Elfstedentocht. Ook is er een kleine binnenstad met winkeltjes en terrasjes. Als wij er zijn is men bezig om de voorbereidingen te treffen voor het beroemde Keatstoernooi. Wat verder bijzonder is aan Franeker is dat men hier het oudste nog werkende planetarium ter wereld heeft! Het Koninklijke  Eise Elsinga Planetarium is de moeite waard om te bezoeken. Ook is het wellicht niet bij iedereen bekend dat de oudste damborden ter wereld allemaal uit de omgeving van Franeker komen, men denkt dat de Franeker studenten met wiskunde en rekenkunde hier een aandeel in hebben.

Vanuit Franeker is het niet ver meer naar Leeuwarden, je vaart nog steeds op het van Harinxmakanaal en gaat als je over het aquaduct de Heak bent gevaren, op de T splitsing bakboord uit. De stad vaar je binnen bij de bijzondere Slauerhoffbrug.

img-3971

Daarna nog een paar brugjes en dan meren we af in de Noorderstadsgracht in de  Prinsentuin. Een prachtig park waar je heerlijk kunt liggen met de boot en op loopafstand bent van de gezellige stad! Het Thaise restaurant Thai by Jai is een aanrader! De Kleine Kerstraat is een heel gezellig straatje met leuke winkeltjes en werd in 2010 ook gekozen tot leukste winkelstraat van Nederland. Net zoals Pisa heeft ook Leeuwarden een scheve toren; de Oldehove staat behoorlijk scheef. Het had de hoogste toren van Leeuwarden moeten worden maar dat is niet gelukt omdat de fundering van kalk en klei niet sterk genoeg was voor de zware stenen…

img-0467

Vanuit Leeuwarden varen we via de Dokkumer Ee richting Dokkum, we passeren weer de nodige brugjes en komen langs ’t beroemde brugje bij Bartlehiem. In Burdaard is het altijd even opletten want er staat veel stroming op de Dokkumer Ee en de brugwachter fietst van de ene brug naar de andere, dus je ligt even te “drijven” en meestal met een flinke hoeveelheid andere bootjes. Bij het laatste brugje werpt de brugwachter een klompje. Het is de bedoeling dat je daar het brugggeld €3,50 afrekent.  We varen door een prachtig landschap en ook hier langs de route veel Marrekrite steigertjes waar je lekker kunt liggen. Aan de Marrekrite steigertjes door heel Friesland mag je max 3 dagen liggen op dezelfde steiger. Door een vlaggetje te kopen ondersteun je de Marrekrite en kan men alles netjes onderhouden en zorgen dat het afval wordt opgehaald. Een middelmaat vlaggetje kost € 20,00.  Wat ook handig is om te weten: elk steigertje heeft een bord met daarop een steigernummer. Mocht zich een calamiteit voordoen en je belt 112, geef dan altijd het steigernummer door. De hulpdienst weet dan waar je ligt en ze de hulp naar de juiste locatie kunnen sturen.

Dan kom je via de Eebrug en Altenabrug Dokkum waar je €5,- bruggeld betaalt. Je hebt meteen prachtig uitzicht op de mooie molen Zeldenrust.

img-4019

Je kunt hier ergens een plekje zoeken of nog een stukje doorvaren. Voor diepstekende schepen is er speciale steiger gereserveerd na de Woudpoortbrug. Dokkum staat naast het beroemde keerpunt van de Elfstedentocht ook bekend om de heilige  Bonifatius, een christelijke missionaris die probeerde de Friezen te bekeren. Dit heeft hij in 754 moeten bekopen met de dood, hij werd vermoord. Op de plaats waar hij zou zijn vermoord staat in het Bonavatiuspark zijn standbeeld. Na zijn dood brouwden de monniken het eerste stadsbier. Dokkum is ook beroemd vanwege de stadsbrouwerij Bonafatius;  de kleinste brouwerij van Nederland. Verder zijn er ook in Dokkum heel veel leuke kleine winkeltjes te vinden en heb je na het bier nog zin in een speciaal ijsje? Ga dan naar Zuivel coöperatie Zuco in een prachtig pandje bij de Zijl en smullen maar! Op de grachten vindt je leuke restaurants, zelfs een restaurant op een groot oud zeilschip waar je heerlijk in de zon kunt genieten ( als die schijnt).

img-0463

Vanuit Dokkum zijn wij via het Dokkumer Grootdiep naar de Willem Lorésluis gevaren en na het schutten verder gevaren over het Dokkumerdiep richting het Lauwersmeer. Dit mooie meer ligt op de grens tussen Friesland en Groningen en is ontstaan door het afsluiten van de Lauwerszee. Het is een Nationaal Park en bevat veel mooie wandelroutes. Ook zijn er een paar haventjes  waar je prima kunt liggen. Wij zijn door de Robbengatsluis geschut om de volgende dag naar Schiermonnikoog te kunnen vertrekken. Let op met schutten in deze sluis staat sterke stroming dus beleg altijd eerst de achterlijn anders kan je “dwars” in de sluis komen liggen… In de buitenhaven kan je prima overnachten, het zijn ruime ligplaatsen en je loopt er zo voor een lekker visje naar een restaurantje.

Vanuit Lauwersoog is het een uurtje varen naar Schiermonnikoog, je kunt (rekening houdend met het tij) met een diepgang van max 1.40 meter via de betonde geul varen. Met een platbodem kan je een stukje afsnijden door over de plaat te varen bij voldoende water. Let op: de geul voor de haven is dus niet altijd te bereiken en je dient dus echt op het juiste getijde te varen, de haven valt bijna droog. Wij meren af op de steiger bij de platbodems en komen daar nog mensen tegen die we vorig jaar op Texel hebben ontmoet. Gezelligheid alom! Schier is een heerlijk eiland, je kunt ook hier heerlijk wandelen of fietsen en er zijn ook weer genoeg gezellige terrasjes en restaurantjes. Ook kan je vanaf hier gaan wadlopen (met een gids) of een mooie wandeling maken naar de vuurtorens.

img-4055

Vanuit Schier zijn wij richting Ameland gevaren en hebben nog even lekker drooggevallen net voorbij de Engelsmanplaat op het Wieringerwad. Het was weer een prachtige dag om dit te doen en zo konden we ook zien dat het inderdaad klopt dat het Wad snel kan veranderen. Toen het water weg was zagen we dat de betonning daar niet helemaal meer klopt. Dat was ook de reden dat we eerder vastliepen. Toen er weer water kwam en er wat ondiepere boten langs kwamen zeilen hebben wij ze de route kunnen wijzen. De meesten namen onze raad ter harte, een enkeling dacht ik laat dat vrouwtje maar kletsen en vaar toch gewoon naar die ton….en toen was t snel “ooh, ze had toch gelijk” en liep het schip vast. Maar er kwam nog water bij dus iedereen kon weer zijn route vervolgen.

fimi0081

Dit jaar viel het ons op dat er veel politie en douane in veel havens was. Er werd ons verteld dat er heel vaak schepen worden onderschept met mensensmokkelaars. Zo hoorden we van iemand die haar boot had verhuurd aan een keurig gezinnetje, dit achteraf toch anders was gelopen. De afspraak was dat het voor de verhuurders niet is toegestaan om met het schip  door de sluis naar “buiten” te gaan. Ze kon het schip volgen via de AIS en zag dat men toch de zee was opgegaan op een bepaald moment verdween het.. na een hele poos had ze het signaal weer gevonden en was het schip al bijna in Engeland. De politie en kustwacht gewaarschuwd en vlak voor de Engelse kust is het aangehouden; aan boord geen gezinnetje meer maar mensensmokkelaars met 8 Albanezen werden aan boord aangetroffen. Het schijnt dat sommige gezinnetjes zich dus laten betalen om scheepjes te huren en naar een locatie te varen. Ook op Ameland komen kennelijk regelmatig schepen binnen die iets op zee hebben opgevist en vervolgens met de veerboot naar de vaste wal vervoeren. De havenmeester maakt elke avond nog een extra ronde met een botenchecklijst voor de douane.

Helaas is het deze zomervakantie geen erg stabiel weer en is er vaak meerdere dagen zeer harde wind. Wij zien ons genoodzaakt om het Wad weer te verlaten en gaan niet zoals vorig jaar naar de Duitse Wadden maar gaan weer naar “binnen” Friesland in. We brengen nog een bezoekje aan Sneek, waar de Sneekweek vanwege Corona ook weer niet doorging dit jaar. Er stond op het Sneekermeer een flinke windkracht 7 dus wind was er genoeg.  We varen helemaal door en meren af aan de Stadsgracht Noord, net voor de Oosterpoortbrug. Het is gezellig druk in de stad en het is Kermis. De volgende dag gaat de tocht weer verder over het Prinses Margrietkanaal en zeilen we op de fok door de Jeltesloot. Hier meren we net voor een paar flinke buien af aan een eilandje. De volgende dag gaan we via Heeg, het Hegermeer en de Fluezen en het Johan Frisokanaal naar Stavoren. Ook hier een behoorlijke drukte maar we vinden een lekker plekje in de Stadsbuitengracht naast een echte oude visserman aak uit Leiden. We hebben een gezellig avond met de buren en horen dat het schip toen er nog mee werd gevist vroeger uit Noordpolderzijl kwam. Het is leuk om in Stavoren over de dijk naar de buitenhaven te wandelen en lekker iets te drinken op een terrasje. De volgende dag is het een drukte van jewelste bij de sluis want de wind is eindelijk wat afgenomen dus iedereen wil het IJsselmeer op. Wij zeilen via het IJsselmeer naar Enkhuizen waar we bij Dikke Mik weer heerlijk eten!

img-20200813-172507-0539

De volgende dag via het Markenmeer naar Monnickendam om nog even een bezoekje af te leggen bij een bekende. Er groeien veel waterplanten in de Gouwzee en het Markenmeer dus we moeten een paar keer voor en achteruit slaan om te zorgen dat het niet om onze schroef blijft zitten. De volgende dag vertrekken we met een dikke windkracht 6 , we zeilen een stuk en als we weer motoren nemen wederom weer wat waterplanten mee dus weer even achteruit en vooruit en we kunnen weer verder. Via het Markenmeer langs het paard van Marken ( stond in de steigers) en het IJmeer naar het mooie kleine haventje van Durgerdam onder de rook van Amsterdam, waar we afmeren  bij WSV het Y. Gertjan plukt nog even de laatste resten waterplanten van de schroef . Op de dijk ( dat is ook ongeveer het hele dorp) staan de mooie gekleurde huisjes.

img-7682

Met de fiets is het 10-15 minuten fietsen naar  het centrum van Amsterdam. Maar wil je lekker te voet de stad in dan kan je beter nog even doorvaren en door de Oranjesluizen schutten en in de gezellige Sixhaven of in de wat kleinere Aeolus haven gaan liggen. Je kunt dan naar de pont wandelen en gratis overvaren.

Via het Amsterdam-Rijnkanaal gaan wij met gestreken mast richting Tiel, dan de Waal af naar St Andries en daar de Maas op richting WSV De Zandmeren!

Het was een mooie tocht van ongeveer 850 km langs en door Nederland! We hebben leuke mensen ontmoet en weer genoten van ons prachtige waterrijke landje!

 

Inloggen


Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?

Contact gegevens

wsv  De Zandmeren

Zandstraat 15 5331 PG Kerkdriel

 Havenmeester  06 50210098

Voorzitter : Frank Hagemans

Tel 06-54272534

voorzitter@wsvdezandmeren.nl

Secretaris : Mark Busman

Tel 06 22208114

siraterces.[antispam].@wsvdezandmeren.nl

Jachthaven

waterkrt

Route over de weg

Volg de borden :

De Zandmeren

Bezoekers Parkeren

op het grote parkeerterrein

aan de Zandstraat.

Leden Parkeren.

Op ons afgesloten

parkeerterrein.