Afmeren naast elkander

Onze bestemming was Lemmer, een mooie plaats waar je midden in de stad kunt afmeren. Toen we de brug passeerden, en we het bruggeld betaalden, vroegen we of er plek was. Geen probleem zei de brugwachter, je mag hier dubbel afmeren. Aangezien we zo snel geen vrije plaats aan de wal zagen, kozen we een geschikte boot om langs af te meren.

Vriendelijk vroegen we of we langszij mochten komen. Het antwoord : “Nee liever niet, zoek maar een andere plek “ ja maar de brugwachter zei …. “Nee ik wil het niet, zoek maar een andere plek “. Iemand aan de overkant hoorde onze discussie en riep, ik schuif wel een stukje op, zodat je hier tussen kunt. En zo hadden we toch nog een plekje.

In het verleden hadden we het ook wel eens meegemaakt dat men met allerlei smoesjes probeerden te voorkomen dat je langszij kwam liggen. Zoals : de boot is pas geschilderd, of we gaan vannacht om vier uur weg, of onze hond is wat onrustig als er mensen over het dek lopen (was wel een goeie want het was ook nog een grote bullebak), of ons bijbootje moet hier langs liggen.

Toch heb ik het Binnenvaart Politie Reglement erbij gehaald en artikel 7.09 zegt : een aan een aanlegplaats gemeerd schip moet gedogen, dat een ander schip langszijde komt of langszijde daarvan vastmaakt en daarover gemeenschap met de wal heeft anders dan om te laden of te lossen.

Met andere woorden, je moet toestaan of gedogen dat een ander schip naast je gaat liggen. Je mag dus niet zomaar iemand weigeren naast je af te meren.

Het is ook zo dat ze dat de bemanning en passagiers van de schepen die naast je liggen afgemeerd gewoon over je boot mogen lopen om aan de wal te komen. Uiteraard moeten ze zo min mogelijk geluid maken en bij voorkeur via het gangboord en het voorschip naar de wal gaan. Ook ben je verplicht om mee te werken als de boten naast je willen vertrekken.

En het is ook een gewoonte om als derde in de rij een extra voor- en achterlijn naar de wal te brengen, zodat je goed ligt voor wind, golven en stroming.

En tegen de schippers die niemand langszij willen hebben zou ik zeggen, ga ankeren.

Via deze link kun je bij Varen doe je samen nog wat meer informatie krijgen over het afmeren.